NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
52 - (2990) حدثني
زهير بن حرب
ومحمد بن حاتم
وعبد بن حميد
(قال عبد:
حدثني. وقال
الآخران:
حدثنا) يعقوب
بن إبراهيم.
حدثنا ابن أخي
ابن شهاب عن
عمه. قال: قال
سالم: سمعت
أبا هريرة
يقول: سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول "كل
أمتي معافاة
إلا
المجاهرين.
وإن من
الإجهار أن يعمل
العبد بالليل
عملا، ثم يصبح
قد ستره ربه،
فيقول: يا
فلان! قد عملت
البارحة كذا
وكذا. وقد بات
يستره ربه.
فيبيت يستره
ربه، ويصبح
يكشف ستر الله
عنه".
قال زهير
"وإن من
الهجار".
{52}
Bana Züheyr b. Harb ile
Muhammed b. Hatim ve Abd b. Humeyd rivayet ettiler. (Abd bana rivayet etti,
ötekiler bize rivayet etti tâbirlerini kullandılar. Dedilerki): Bize Ya'kub b.
ibrahim rivayet etti. (Demişki): Salim şunu söyledi. Ben Ebû Hureyre'yi §öyle derken
işittim. Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i:
«Ümmetimin hepsi
affedilmiştir. Yalnız açıktan açtğa günah işleyenler müstesna! Açık günahlardan
biri de kulun geceleyin bir amel işlemesi, sonra Allah onu örtbas ettiği halde
sabahlamasıdır. Fakat kul: Ey filân! Ben dün şöyle şöyle yaptım, der. Halbuki
kendisi Allah onu örtbas ettiği halde gecelemişti. işte Rabbi örtbas etliği
halde geceler sabahladığı vakit Allah'ın örtbas ettiğini meydana çıkarır.» buyururken işittim.
Züheyr ichâr yerine cihar
demiştir.
izah:
Bu hadîsi Buhârî
«Kitâbu'l-Edeb»'de tahric etmiştir.
Bâzıları hadisdeki
ichâr kelimesinin yanlış olduğunu iddia etmiş, «Doğrusu hicârdır...» demişlerse
de Nevevî bunu kabul etmemiş. Her iki kelimenin doğru olduğunu ve ikisinin de
kötü söz, ağza alınmayacak çirkin lâkırdı mânâsına geldiğini söylemiştir.
Mücâhir: işlediği
günahları bir marifetmiş gibi başkalarına anlatan kimsedir. Zamanımızda
maalesef bu da moda olmuştur. Birçok edebsizliklerin vasıtalarda, toplantı
yerlerinde zerre kadar hicab duymadan yaptıkları zina, içki vesâir rezalet
âlemlerini yüksek sesle anlattıkları her gün tesadüf edilen olaylardandır.
inşaallah hadîsdeki istisnayı yâni; bu ümmetin içerisinden yalnız kendilerinin
affedilmeyeceklerini duyarlar da — imanlarından eser kaldıysa— yaptıklarına
pişman olup, tevbe ederler.
Mahir: Bir de işlediği
günahı yada terk ettiği ibadeti delikanlılık adı altında: ''ALLAH'IN bildiğini
kul'dan niye saklayayım'' diye başlayan cümle ile rezilliğini ortaya koyanlar
da bu Hadis'in dahilindedirler.